interview API

CHRIS WINAND IS ONZE NIEUWE 'API'. MAAR WAT IS DAT EN WIE IS HIJ?


Van kleine pesterijen tot seksueel grensoverschrijdend gedrag: vanaf nu kun je binnen onze club met alle mogelijke klachten rond integriteit terecht bij Chris Winand. Hij is de nieuwe API (spreek uit: appie) van KVC Kessel-Lo 2000. Wat dat precies is en wie de minzame man achter deze functie is, kom je te weten in dit interview.

Chris Winand (54) is afkomstig van Diest, maar woont al enkele jaren in Kessel-Lo. Hij is papa van drie kinderen, de jongste twee - Clara en Emilia - zijn aangesloten bij onze club.
Chris werkt bij de moordsectie van de federale politie in Brussel, maar hij presenteert zich allerminst als een strenge flik wanneer we hem spreken over zijn nieuwe functie bij KVC.

Chris: "Ik heb vroeger altijd zelf gevoetbald. Ik was een 'voorspeler' zoals ze dat noemden in de tijd dat de dieren nog spraken. Toen mijn dochters zich bij KVC aansloten, ben ik eerst afgevaardigde geworden, daarna lid van het jeugdbestuur en vanaf dit seizoen vertegenwoordig ik ook de twee vrouwenploegen in het bestuur. Een tijd geleden kwam de vraag of ik de nieuwe API wilde worden. Nadat ik 'ja' had gezegd, heb ik bij Voetbal Vlaanderen de nodige cursussen gevolgd en vanaf de start van het nieuwe seizoen ben ik in functie."
- Een API, wat is dat eigenlijk?
Chris: "Het is de afkorting van 'aanspreekpunt integriteit'. Eenvoudig gezegd kun je bij mij terecht als je vindt dat er binnen de club iets scheelt in de omgang met anderen. Dat kan gaan van kleine pesterijen in de kleedkamer, over racisme of discriminatie tot seksueel grensoverschrijdend gedrag."
- Wie kan bij jou terecht?
Chris: "Iedereen binnen de club. Spelers, ouders, trainers, vrijwilligers, bestuursleden. Ik zal zelf oren en ogen open houden om eventuele mistoestanden te spotten. Maar ik zal vooral ook een luisterend oor bieden aan iedereen die vindt dat hij of zij niet correct is behandeld. De twee kernwoorden zijn: laagdrempelig en discreet. Wie met iets zit, kan me gewoon aanspreken naast het veld of in de kantine. Mijn telefoonnummer en emailadres zijn ook gemakkelijk terug te vinden op de website van KVC."

"Iedereen mag gerust zijn: ik behandel elke klacht met uiterste discretie. Als ik vaststel dat er wel degelijk een probleem is, zal ik met een klein groepje bestuursleden de zaak intern bespreken en naar een oplossing zoeken. Uiteraard zal ik bij heel zwaarwichtige feiten, zoals verwaarlozing van een kind, de politie inlichten. Maar zulke zaken hebben we in het verleden nog nooit voorgehad bij KVC, en we hopen natuurlijk dat we hier ook in de toekomst niet mee te maken krijgen."
- Veel leden van onze club zijn minderjarig. Worden hun ouders automatisch ingelicht als ze jou over iets aanspreken?
Chris: "Bij onze jongste spelertjes zal dit zeker het geval zijn. Maar ik kan me voorstellen dat een 16-jarige met een kleiner probleem liever heeft dat we het samen oplossen zonder dat meteen de ouders ingelicht worden. Ik bekijk dat geval per geval."
- De aanstelling van een API is een verplichting van Voetbal Vlaanderen. Maar het is niet daarom dat we dit als club doen, hé?
Chris: "Zeker niet. Ook toen het nog niet verplicht was, hadden we al iemand voor deze functie. We zijn als club 100% overtuigd van de noodzaak en het nut van een aanspreekpunt."


Contacteer Chris via email: cwinand@kvckessel-lo.be, of bel hem op 0473/86.57.39



22 augustus 2023

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x